تبلیغات
وبلاگ باغ تنگه «باقرتنگه» baghertange/baghtanghe veblog - همشهری استان ها - مازندران : نقد نمایش/ نیم نگاهی به نمایش موزیکال «الاغ نادان»
مازندران

نقد نمایش

نیم نگاهی به نمایش موزیکال «الاغ نادان»

نویسنده: حمیدرضا گل‌محمدی تواندشتی/ کارشناس نمایش
پس از اجرای نمایش «مملی و دیو پخمه» به نویسندگی و کارگردانی «نسرین کشاورز» در شهرستان‌های استان مازندران، شاهد اجرای نمایش موزیکال دیگری با نام «الاغ نادان» ویژه کودکان بودیم که از سوی یک گروه هنرمند تهرانی به نویسندگی و کارگردانی «امیر اسماعیلی» در سالن امام خمینی(ره) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل از 29 فروردین روی صحنه رفت...
1394/02/14 پس از اجرای نمایش «مملی و دیو پخمه» به نویسندگی و کارگردانی «نسرین کشاورز» در شهرستان‌های استان مازندران، شاهد اجرای  نمایش موزیکال  دیگری با نام  «الاغ نادان» ویژه کودکان بودیم که از سوی یک گروه هنرمند تهرانی به نویسندگی و کارگردانی «امیر اسماعیلی» در سالن امام خمینی(ره) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل از 29 فروردین روی صحنه رفت و تا 12 اردیبهشت در 2 نوبت صبح ویژه دانش‌آموزان و  عصر ویژه عموم روی صحنه رفت. این نمایش که تقریباً در همه نقاط کشور اجرا شده است، به گفته کارگردان نمایش، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در یکی دیگر از شهرستان‌های استان مازندران هم اجرا شود. در نمایش«الاغ نادان» نیز مانند نمایش «مملی و دیو پخمه» نویسنده با داخل شدن به دنیای حیوانات می‌خواهد از این طریق مخاطبان خود را به سوی عقل‌گرایی و اندیشه سوق دهد، که پیام خود را به خوبی در مخاطب القا می‌کند و مخاطب را به فکر وا می‌دارد. داستان نمایش از آنجایی آغاز می‌شود که شیر سلطان جنگل به درد بی درمانی دچار می شود و از روباه که مشاور و همدم اوست می‌خواهد چاره‌ای بیندیشد تا از دست این درد بی‌درمان خلاص شود. روباه نزد بز دانا که پزشک جنگل است می‌رود و از وی می‌خواهد که به درمان شیر بپردازد. بز دانا راه حل درمان شیر را خوردن یک موجود نادان تجویز می‌کند و شیر به روباه مأموریت می‌دهد تا این امر را انجام داده و الاغ را به هر نیرنگی که شده است به پیشش بیاورد و ...
با ورود به سالن، مخاطبان با یک دکور ساده و قابل هضم برای رده سنی کودکان روبه‌رو می‌شوند که 4 ماسک شیر، روباه، بز و الاغ روی آن آویزان است و مخاطب را با شخصیت‌های نمایش آشنا می‌کند. ماسک‌ها هم از ساخت خوب و قابل قبولی برخوردار بود. آغاز نمایش با ریتمی تند و جذاب آغاز می‌شود. این اقدام و طراحی نشان از درایت کارگردان برای مجذوب کردن مخاطب به نمایش دارد. در واقع از موسیقی برای روایت داستان استفاده خوبی می‌شود.
با دیدن اوایل این نمایش، مخاطبانی که نمایشنامه «هملت» را خوانده یا نمایش و فیلمش را  دیده‌اند به یاد قسمتی از آن می‌افتند. جایی که «هملت» بازیگران دوره‌گردی را برای اجرای نمایش به قصر آورده بود و فنون بازیگری را می‌آموخت. کارگردان شیوه خوبی را برای آموزش بازیگری به کودکان در حین اجرای نمایش انتخاب کرده است. در اجرای نمایش از شیوه فاصله‌گذاری استفاه شده است و بازیگران با  گذاشتن و برداشتن ماسک و تعویض یک  پوشش شخصیت‌های خود را تغییر می‌دهند که توانمندی استفاده کارگردان از این شیوه را می‌رساند. طراحی لباس ساده و استفاده از رنگ‌های مناسب با شخصیت‌ها، همگام با پیشبرد نمایش و نیل به اهداف کارگردان بود، اما در پاپوش‌های شخصیت‌ها که حیوانات بودند دقت خاصی نشد.
بازیگران در همه نقش‌ها بازی روانی از خود به جا گذاشته بودند و از نرمی و انعطاف بدنی خوبی برخوردار بودند. در بیان نیز خوب عمل کردند. در بعضی از مواقع که صدای ضبط شده بازیگران به همراه موسیقی پخش نمی‌شد، در یکی دو مورد صدای بازیگران توسط موسیقی ضعیف به گوش مخاطبان می‌رسید.
ارتباط بازیگران با مخاطبان خود که کودکان بودند و سهیم کردن آنان در نمایش خیلی خوب بود و با استفاده از برخی از ترفندها نسبت به تهییج مخاطبان اقدام‌های خوبی صورت گرفت که حتی گاهی کودک درون همراهان کودکان که معمولاً والدین آن‌ها بودند  را در موقع اجرای نمایش آشکار می‌ساخت.
در مجموع می‌توان گفت که کار به‌خوبی از آب در آمده بود و امیدواریم که خاطره خوبی از اجرای این نمایش برای کودکان و شهروندان آملی به جا مانده باشد.
«میلاد اسدی»(دستیار کارگردان)، «رضا آوری»(مدیر صحنه)، «آرزو اسدی»(روابط عمومی) و «عباس شوش‌پور»، «میلاد اسدی» و «امیر اسماعیلی»(بازیگر) در اجرای این نمایش دست داشتند.


طبقه بندی: اخبار News،
برچسب ها: همشهری استان ها - مازندران : نقد نمایش/ نیم نگاهی به نمایش موزیکال «الاغ نادان»،

تاریخ : چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 | 12:29 ق.ظ | نویسنده : حمیدرضا گل محمدی تواندشتی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.